خلع ید به بیان وکیل پایه یک صادقیه

بررسی و آموزش مفاهیم مهم و پربرخورد حقوقی کشور

منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
موضوعات
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



لینک دوستان
آخرین مطالب
دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 322
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 10
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 205
:: بازدید ماه : 765
:: بازدید سال : 1953
:: بازدید کلی : 11729
نویسنده : وکیل 23
شنبه 7 دی 1398

به بیان وکیل پایه یک کیفری نحوه دادخواست خلع ید به این شکل است که مالک اموال غیر منقول با سند مالکیتی که دارد به نزدیک ترین دادگاه محل دعوی رفته و با تنظیم یک دادخواست در رابطه با دعوای خلع ید بر علیه فرد تصرف کننده، شکایت خود را ثبت می نماید و از مقام قضایی خواستار گرفتن حق می شود.

به بیان وکیل پایه یک کیفری لازم است تا برای طرح دعوی در رابطه با این موارد، فرد شاکی سند مالکیت قطعی و بدون مشکل داشته باشد و سند ارائه شده به دادگاه می بایست مالکیت وی را به طور قطعی به اثبات برساند.

 

انواع دعاوی خلع ید با منظور اعم به گفته وکیل کیفری

به گفته وکیل کیفری انواع دعاوی خلع ید با منظور اعم را به سه قسمت دسته بندی می توان کرد.

دسته اول

دسته اول در این رابطه به معنی اخص می باشد که بیشتر با موضوع دعاوی مالکیت مطرح می شود که در طی آن مالک مال خواستار بیرون رفتن فردی می باشد که مال را به تصرف خود در آورده است.

دسته دوم

در این نوع دعاوی تخلیه ید مطرح است و در این مورد فردی که ادعای مالکیت بر آن مال را دارد از طرف دیگر افراد مورد قبول نمی باشد و آنان نیز بر علیه وی طرح دعوی می کنند. همچنین در این موارد فردی که ادعای مالکیت بر آن ملک را دارد قراردادی قانونی در رابطه با ادعای خود ندارد و می بایست ملک را تخلیه کند. پس می توان به این مهم رسید که در دعاوی خلع ید مبنای قرارداد میان خواهان و خوانده موجود است.

دسته سوم

نوع سوم نیز در حقیقت دعوای تصرف در ملک است و این نوع از دعاوی خود به سه دسته دیگر تقسیم می شوند که شامل تصرف عدوانی، مزاحمت و ممانعت از حق می باشد، این موارد ممکن است به صورت کیفری و یا حقوقی مورد طرح قرار گیرند.

 

 

تعریف خلع ید به معنی اخص در ملک مشاع به بیان وکیل پایه یک

به بیان وکیل پایه یک به دلیل صریح بودن موارد ذکر شده در قانون در رابطه با خلع ید ، تقریبا هیچ اختلاف نظری در این رابطه میان حقوقدانان وجود ندارد.

همچنین قانون گذار در ماده 43 قانون اجرای احکام مدنی بیان کرده است ” در مواردی که حکم خلع ید علیه متصرف ملک مشاع به نفع مالک قسمتی از آن صادر شده باشد، از تمام ملک خلع ید می شود. ولی تصرف محکوم له در ملک خلع ید شده مشمول مقررات املاک مشاعی است. ”

توجه داشته باشید که منظور از ماده فوق الذکر در رابطه با قوانین ملک مشاعی مواد 576 و 582 قانون مدنی می باشد و در این مواد آمده است که اگر یکی از شرکا اقدام به تصرف ملک مشاع نماید و این تصرف بر اساس رضایت دیگر شرکا نباشد، مسئولیت های قانونی پیش آمده به گردن متصرف خواهد بود.

بر همین اساس در دعاوی خلع ید به معنی اخص در ملک مشاع زمانی یکی از شرکا می تواند از ملک استفاده نماید که رضایت تمامی افراد شریک در آن ملک را داشته باشد.

همچنین در این مورد رای مشورتی از جانب اداره کل حقوقی قوه قضاییه در تاریخ 6/11/1377 به شماره 7/8358 صادر شده است که به طور واضح و صریح گویای این مورد میباشد؛

” چون بر اساس مواد 581 و 582 قانون مدنی هیچ کدام از شرکا بدون اذن سایر شرکا حق دخل و تصرف در اموال مشترک را ندارد. بنابر این در صورتی که یکی از شرکا بدون داشتن اجازه از شرکای دیگر اقدام به تصرف قسمتی از ملک مشاعی نماید هر یک از شرکا این حق را دارند که درخواست خلع ید را مطرح نمایند. در صورت خلع ید از متصرف ، تحویل ملک به هر یک از شرکا موکول به موافقت تمامی شرکا میباشد. ”

تعریف اشتراک و افتراق خلع ید و تصرف عدوانی از منظر وکیل کیفری

در دعاوی تصرف عدوانی نیازی به انجام تشریفات دادرسی نمی باشد. اما در دعاوی خلع ید نیاز خواهد بود تا تمامی تشریفات به طور کامل رعایت گردد.

این در حالی می باشد که در دو مورد ذکر شده امکان تجدید نظر وجود دارد. از منظر وکیل کیفری و با استناد به ماده 1 قانون اجرای احکام مدنی در دعاوی خلع ید نیاز است تا حکم قطعی صادر شود و سپس مورد اجرا قرار گیرد.

اما با این وجود در دعاوی تصرف عدوانی پس از صدور حکم و بدون قطعی بودن رای صادر شده، امکان اجرا ممکن است و همچنین درخواست تجدید نظر مانعی برای اجرایی شدن حکم نخواهد بود.

 خلع ید به بیان وکیل پایه یک صادقیه

نکاتی در رابطه با خلع ید از دیدگاه وکیل پایه یک کیفری

  • در صورتی که سند مال به ثبت نرسیده باشد، داشتن سند مالکیت برای اثبات مالکیت بر آن ملک میسر نخواهد بود. حکم قطعی دادگاه صرفا زمانی صادر می شود که سندی مبنی بر مالکیت قطعی ملک وجود داشته باشد.
  • در مواردی که شاکی پرونده با ارائه سندی مبنی بر مالکیت عادی از دادگاه بخواهد تا خلع ید کند، مقام قضایی به دو موضوع رسیدگی خواهد نمود. موضوع اول در رابطه با این که آیا سند به نام مالک ثبت شده است و در صورتی که سند به ثبت رسیده باشد دادگاه حکم خلع ید را صادر خواهد نمود. اما در موضوع دوم در صورتی که سند به ثبت رسیده باشد اما سند رسمی به نام شاکی پرونده نباشد، او میتواند دعوای الزام به تنظیم سند رسمی را همزمان با خلع ید مطرح نماید.
  • مالک یک مال مشاعی می تواند خود اقدام بر علیه فرد غصب مال نماید و دعاوی خلع ید را در این باره مطرح نماید.
  • مرجعی که به پرونده رسیدگی می نماید، می تواند پس از احراز درستی وقوع بیع، ضمن الزام به تنظیم سند، حکم خود مبنی بر خلع ید را نیز صادر نماید.

 



:: موضوعات مرتبط: دعاوی حقوقی , دعاوی کیفری , ,
:: برچسب‌ها: وکیل پایه یک صادقیه , وکیل پایه یک تهران , وکیل پایه یک دادگستری , وکیل پایه یک حقوقی , وکیل پایه یک کیفری ,
:: بازدید از این مطلب : 198
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مطالب مرتبط با این پست
راه کاری های حقوقی جهت رفع تصرف توسط وکیل پایه یک دادگستری
دستور العمل‌های آپارتمان نشینی از دیدگاه قانون و حقوق
نکات حقوقی وتفاوت مال منقول و غیر منقول
تنظیم دادخواست گواهی رشد توسط وکیل پایه یک خانواده
مطالبه مهریه توسط وکیل شرق تهران
حقوق شهروندی از دیدگاه وکیل پایه یک مرد
پاسخ وکیل دادگستری اقا به سوالات دعاوی خانواده
تغییر قانونی سن در شناسنامه توسط وکیل
سخنی از وکیل دادگستری تهران در مورد ازدواج سفید
سوالات دعاوی خانواده از وکیل مشاور حقوقی
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.
درباره ما
گروه وكلاي آسايش گستران با در اختيار داشتن كادري گسترده از وكلاي پايه يك و قضات بازنشسته و اساتيد دانشگاهي در سراسر ايران و كشورهاي زيادي ميتوانند تامين كننده آسايش حقوقي شما هموطنان ارجمند باشند . هسته مركزي حقوقي موسسه آسايش گستران در سه كميسيون حقوقي ، كيفري و خانواده انجام وظيفه مينمايند ، به نحوي كه پرونده هاي ارجاعي ، در كميسيون مريوطه مطرح و پس از تعيين استراتژي ، توسط وكلاي مربوطه پيگيري ميشود و در تمام مراحل قضايي پرونده توسط مسئولين كميسيون بر حسن جريان امور نظارت ميشود .
منو اصلی
نویسندگان
آرشیو مطالب
مطالب تصادفی
مطالب پربازدید
پیوندهای روزانه
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مرکز معتبر مشاوره حقوقی و آدرس noloasayesh.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.